.Declutteren

Namasté my friends,

Een (t)huis zonder rommel…géén rommel. Het blijft toch zo’n beetje een droom. Geen tijd meer moeten spenderen aan opruimen en gewoon doen wat je wilt met die vrijgekomen tijd. Een utopie vrees ik dan een beetje. Indien je niet over een dienstmeid beschikt die iedere dag achter je rug kan opruimen, moet je er toch altijd wel tijd instoppen. Ook al heb je een minimalistisch(ere) ‘lifestyle‘, er zal altijd wel ergens een beetje rommel gemaakt worden. De truck is om te zorgen dat we dit zoveel mogelijk kunnen beperken. ‘Decluttering‘ is mijn manier om dit aan te pakken.

.The system

Een eerste belangrijke stap is ervoor te zorgen dat je al je onnodige en nutteloze spullen wegdoet. Ik doe dit meestal in een paar fases. Per kamer of kast haal ik alle spullen eruit en maak ik een aantal stapeltjes. Ik maak een stapeltje met zaken waar ik zeker van ben dat ik ze nog nodig heb of gebruik, een stapeltje dat weg mag en een ander “twijfel” stapeltje. De “mag weg” stapel, gaat onherroepelijk de deur uit. De spulletjes van het “twijfel” stapeltje leg ik apart en bewaar ze nog voor een bepaalde tijd. Als ik na die tijd niet naar deze spullen reik, dan gaan ze gewoon weg. Dit doe ik meermaals in een jaar (vooral bij het wisselen van seizoen) zodat ik niet terug verzadigd geraak in allerhande spullen. Uiteraard is het de bedoeling dat je niet onnodig spulletjes blijft kopen zodat je kasten direct terug proppende vol zijn. Het zou een zonde zijn voor al het geld dat je eraan besteed.

Vraag jezelf dus af, wat gebruik ik vaak en wat doe ik vaak aan? Vaak grijpen we steeds naar hetzelfde. Ik merk dit vooral bij kleding. Zo heb ik geleerd naar welke stijl, welke kleuren en welke materialen ik elke keer reik. Stap voor stap transformeer ik mijn kledingkast tot mijn ideale garderobe. Stilletjes aan faseer ik bepaalde kledingstukken of stijlen uit en vervang ik enkel de kledingstukken die ik vaak draag. Zo heb ik een kledingkast met minder stukken maar met meer liefde.

.Space & visibility

Zorg ervoor dat je voor al je spullen ook een goed plekje vind in je huis. Door elk spulletje een vaste plek te geven waar je gemakkelijk bij kan (dus niet helemaal achterin de kast, uit het zicht), ga je zien dat je er ook meer gebruik van gaat maken. Doordat je alles een plaatsje hebt gegeven, zal je dus ook visueel beter kunnen bekijken wat je allemaal bezit. Je weet beter wat je hebt. Bekijk dus de ruimte die je hebt en hoeveel spullen je gemakkelijk kan wegbergen. Je zal merken dat je veel meer plezier gaat beleven aan hetgeen dat je hebt. En je verliest geen tijd meer aan het zoeken naar bepaalde zaken.

Een ander voordeel is dat je dus minder tijd moet besteden aan opruimen omdat je gemakkelijk je spullen terug kan wegleggen, omdat die elk hun plaatsje hebben én je kan er makkelijk bij. Probeer ook zoveel mogelijk alles in kasten te steken zodat er niets meer op de grond ligt of staat. Als je vloer leeg is, kan je die ook makkelijker kuisen en proper houden. Geen onnodige tijd meer om alles van de grond te rapen alvorens je kan stofzuigen.

.Tips

  • gooi versleten of kapotte zaken direct weg
  • vraag je bij elk spulletje af of het je meerwaarde en/of vreugde brengt
  • geef goede kleding of linnen nog een tweede leven door ze te doneren in één van de kledingcontainers
  • wees niet bang om zaken weg te gooien die weinig waarde of vreugde brengen aan je leven
  • verander je perspectief door je af te vragen wat je wil houden ipv wat je wil weggooien

Hebben de ‘decluttering’-kriebels jou ook te pakken gekregen? Laat het me zeker weten in de comments!

Ben je ook benieuwd naar meer? Volg dan zeker mijn blog!

Lots of good vibes & love,

Follow me on Bloglovin’ or my social media… or send me a sweet message!

Plaats een reactie